Friday, September 18, 2009
italya ve ispanya tatil turları
Fransa'dan sonra dünyanın en fazla turist çeken ikinci turularından İspanya turları, turizmde kan kaybediyor. Krizin de etkisiyle ülkeye ocak-mayıs döneminde gelen turist sayısı yüzde 11,8 azaldı. Özeleştiri yapan İspanyol turizm otoriteleri, kötü gidişin temelini Türkiye gibi tesislerini ve turizm anlayışlarını yenileyememelerine ve her şey dahil sistemini hafife almalarına bağlıyor. Türkiye ise son yıllarda yaptığı atılımlarla ve birbiri ardına açılan dünya standartlarındaki tesisleriyle İspanya'yla arasındaki farkı kapatıyor. Başta İngilizler olmak üzere çok sayıda Avrupalı turist rotasını İspanya'dan Türkiye'ye çeviriyor. İspanya'daki çöküş Avrupa'daki tur operatörlerinin de dikkatini çekiyor. Geçtiğimiz hafta Antalya'da turizmcileri toplayan sektörün liderlerinden TUI'nin CEO'su Peter Long, satışlarında İspanya'nın önde gittiğini, ancak Türkiye'yle arasındaki farkın yakında kapanacağını söylemişti. Avrupa pazarında önemli paya sahip tur operatörlerinden Öger Tur'un Türkiye Genel Müdürü Recep Yavuz da İspanya'daki kan kaybını 'turistlerin talepleri doğrultusunda kendisini yenileyememesine' bağlıyor. Yavuz, "Dünya turizminde söz sahibi İspanya, bundan sonra turizm politikalarını Türkiye'ye bakarak yönlendirecek. Türkiye onlar için çok iyi bir model olacak." diyor. İspanya'daki çöküşü mercek altına alan Recep Yavuz, ilginç sonuçlara ulaştı. Yavuz, İspanya'daki düşüşte otellerin kendisini yenileyememesi ve gelişime ayak uyduramamasının etkili olduğunu belirtiyor. İspanya'nın markasına çok güvendiğini ifade eden Yavuz, "Fakat krizde turistin her şeyi ölçüp biçip ona göre tatile gideceğini beklemiyorlardı. Kendisi için en iyi hizmeti, en iyi yerde sunulabileceği yere gideceğini tahmin etmiyorlardı. İspanya'nın 'nasıl olsa gelir' düşüncesi gerçekleşmedi." diye konuşuyor. Yavuz, İspanyol yetkililerinin 'Ultra last minute konseptini çok ciddiye almadık. 'Nasıl olsa gelir' dedik. Ama her şey dahil turistin talebiydi. Biz bunu çok önemsemedik' özeleştirilerinde bulunduğunu aktarıyor. İspanya'da bir otelin üst yöneticisinin de, "Türkler kadar üretken olamadık. Bu yüzden Türkiye'ye ayak uydurmamız çok zor. Rekabette Türkiye'ye yenildik." dediğini iletiyor. Fiyat açısından Türkiye ile İspanya aynı seviyede. Bir Alman aynı tarihlerde ve aynı kalitedeki bir otelde Avusturya'da 825 Euro, İtalya'da 1.018, İspanya ve Türkiye'de ortalama 1.092 Euro'ya tatil yapıyor. İspanyollara göre, Türk insanının sıcakkanlı ve güler yüzlü olması Türkiye'nin turizmde başarısını artırıyor. Yavuz'un verdiği bilgilere göre, son gelişmeler Almanya'da 30 yıldır değişmeyen sıralamayı da etkiledi. Daha önce Alman turist ilk önce İspanya, sonra italya turları ve Avusturya'ya giderdi. Son beş yıla kadar Türkiye 10. sırada yer alıyordu. Ancak geçtiğimiz yıldan itibaren liste değişti. Almanya turları pazarında İspanya, İtalya'dan sonra Türkiye üçüncü sıraya yükseldi. Almanlar, İtalya'ya ise arabayla günübirlik gidip geliyor. Almanların uçakla seyahat ettiği ülkelerin başında Türkiye geliyor. Dolayısıyla bu yıl Almanya turizm pazarında Türkiye, İtalya'nın önüne geçebilir. İngilizler, İspanya'dan ayağını kesti İspanya'da ocak-mayıs döneminde gelen turist sayısı yüzde 11,8 azalırken, bu oran Türkiye'de yüzde 0,72'de kaldı. Bunun yanında, krizde İspanya en fazla İngiliz turistte sorun yaşıyor. İspanya'da 5 aylık dönemde ülkeye gelen İngiliz sayısı yüzde 17,8 gerilerken, Türkiye'yi ziyaret eden İngiliz sayısında ise tam tersi yüzde 10 arttı. Ayrıca, İspanya'ya giden Almanların sayısı bu yılın 5 ayında yüzde 11,2 azaldı, bu azalma Almanların birinci destinasyonu konumundaki Türkiye'de yüzde 6 düzeyinde kaldı. Aynı şekilde, ocak-mayıs döneminde İspanya'ya giden Fransız sayısı yüzde 8,9, İtalyan sayısı yüzde 9,3 azalırken, Türkiye, Fransız turistte yüzde 4,4'lük, İtalyan turistte yüzde 12,8'lik artış yakaladı. İspanya'ya havayoluyla girişlerde yüzde 12, otel konaklamalarında da yüzde 14 gerileme var. Paket tur satışlarında da azalmalar yaşayan İspanya'ya organize turlarla gelenlerin sayısı yüzde 11 düştü. Antalya otele doydu, yatırımcının gözü Anadolu ve İstanbul turları'da Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği'nin (AKTOB) Ekin Grubu araştırma birimine yaptırdığı araştırmaya göre, Türkiye'nin otel yatırımı haritası değişiyor. Araştırmaya göre önümüzdeki dönemde hizmete girecek konaklama tesislerinin yarısından fazlası, Anadolu'nun iç bölgelerindeki şehirlerde olacak. Bu eğilimin ardında, Anadolu illerindeki gelişen iş hacmi, hizmete giren havaalanları ile havayolu şirketlerinin artan seferlerinin etkili olduğu ifade edildi. Araştırma Hazine Müsteşarlığı verileri üzerinden 2009 yılı sonrası için alınmış turizm yatırım teşvik belgeleri dikkate alınarak gerçekleştirildi. Toplam 115 projenin illere göre dağılımına bakıldığında projelerin 60'tan fazlası Trabzon, Denizli, Çanakkale, Şanlıurfa, Mardin, Gaziantep, Samsun, Yozgat, Çorum ve Sivas gibi illerde gerçekleştirilecek. 2009-2012 döneminde hizmete girecek konaklama tesisi projelerinden 36'sı İstanbul'da iken, konaklama tesisi yatırımlarında en çok tercih edilen Antalya'da 17 otel projesi bulunuyor. Araştırmada, Adana, Bursa turları ve Eskişehir, kısa vadede konaklama tesisi yatırımına ihtiyaç olan iller olurken, Çanakkale, Erzincan ve Nevşehir'de bu ihtiyacın orta vadeli, Muğla ve Isparta'nın potansiyellerinin değerlendirmeye açık olduğu belirtildi. Konya, Edirne turları ve Samsun'da "acil olarak" otel yatırımı yapılması gerektiği kaydedildi. Açıklamada görüşlerine yer verilen AKTOB Başkanı Sururi Çorabatır, bu durumu olumlu bir gelişme olarak gördüklerini belirterek, Antalya'da yeni otel yatırımına değil, mevcut tesislerde verimliliği artırmaya ihtiyaç olduğunu ifade etti. Çorabatır, "Antalya'da zaten otel yatırımı için yer neredeyse kalmadı. Bugünkü durumda yeni yatırımlar yapmak üzere Antalya turları dışında bir yerin tercih edilmesi yatırımcı ve işletmeciler için daha kârlı olabilir." değerlendirmesinde bulundu
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.